Skip to content

Edith Medina

6 April 2015

MedinawebIgual que la filosofia, una de les característiques de l’art és la seva capacitat per desplaçar els centres d’atenció: una mica com Sòcrates, que es passejava per Atenes amb un quinqué «cercant homes» (avui en diríem «persones») i fent preguntes aparentment absurdes o desmesurades, l’artista treu a la palestra qüestions que, de manera subtil però efectiva, disloquen la percepció «normal» que tenim de les coses. Edith Medina encarnaria a la perfecció aquest paradigma: el seu projecte «Microgeografies: Paisatges Urbans» planteja un canvi radical d’escala; de fet, el seu món es troba arran de terra i té la forma de tot allò que considerem inútil, començant per una burilla i acabant per una ploma d’estruç. El que compta, subratlla Medina, és la nostra capacitat per interpretar les dades contingudes en aquest immens escampall. És com si l’artista mexicana volgués traslladar a l’espai públic el que George Perec (La vida, instruccions d’ús) o l’inabastable Honoré de Balzac (La pell de Zapa) van reservar per als interiors domèstics: «A primera vista, —ens diu el narrador de Balzac— els magatzems li oferien un quadre confús on s’amuntegava el diví i l’humà»; a la llarga, el que fa que aquestes esferes tan distants coincideixin, és la nostra capacitat d’observació.
Medinaweb1Per això Edith Medina es defineix com a «Artista investigadora, però sense la i»: la seva actitud l’ha convertit en un referent al seu país a l’hora d’explorar la relació entre art i biotecnologia. Treballs com «A lágrima viva», a més, posen de manifest la dimensió poètica d’una pràctica que no es conforma amb els límits del laboratori o de la sala d’exposicions. La freda descripció del projecte podria resultar enganyosa: segons Medina, es tractava d’una «instal·lació biològica que, a partir del cultiu de llàgrimes i de la seva constitució bioquímica, explorava diverses capacitats i estructuracions biològic-socials del plor». Fos com fos, l’experiment transcendia l’anècdota gràcies a l’experiència de les 20 donants, totes elles amb una història molt personal que es resistia a qualsevol forma de catalogació o de taxidèrmia científica…
I és que la realitat és molt més complexa del què sembla. La definició que en fa Anton Zeilinger (físic quàntic de referència) ens pot il·luminar al respecte: «[La realitat és] aquella cosa sobre la qual ens podem posar d’acord. Hem de dur a terme una reconstrucció exhaustiva dels conceptes bàsics que fem servir cada dia —realitat, temps, matèria, espai, llum— per poder definir situacions noves dins i fora del laboratori. Vivim immersos en categories. Si volem utilitzar-les per interrogar la realitat, de la mateixa manera que un advocat interroga un testimoni, cal que entenguem el que poden voler dir en cada moment». I què poden dir en cada moment? Doncs el que revelin les «Microgeografies» del món, tan si val si es tracta de restes físiques com dels sons que Medina enregistra furtivament: al final, com diu Zeilinger, tot plegat es redueix a una qüestió de consens.
«Viatjo amb tot el meu equip», explica Medina davant del seu laboratori portàtil; «La pega és que sempre m’obren les maletes a l’aeroport. No m’importa: s’ha convertit en part del procés». Aquesta capacitat per incorporar els «accidents» és, possiblement, allò que la converteix en especial: enemiga de les fronteres (sobre tot la que vol separar ciència i art), l’artista reinventa els mapes a través de la seva «cartografia alternativa», una disciplina inventada que es fonamenta en la radicalitat democràtica. Sembla, en darrera instància, que per a Edith Medina l’holisme és consubstancial. O, com ens recorda des de la distància la poeta Emily Dickinson, «El més efímer dels moments posseeix un passat il·lustre».

Web de l’artista: www.edithmedina.com

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: