Skip to content

l’Artista adolescent

8 March 2014

BÒLIT MENTOR. David Santaeulària és el comissari d’una mostra on participen Marta Sureda, Joanot Cortès, Marla Jacarilla i Dani Medina.

BòlitRamblaTothom deu ordenar (o desordenar) la seva biblioteca —en cas de tenir-ne una com les d’abans, amb llibres fets de paper i coses per l’estil— a la seva manera, quasi sempre situant-se en algun indret a mig camí entre la catalogació perfecta —l’opció del típic «bibliotecomaníac», com el Peter Kien inventat per Canetti— i el caos absolut fruit de l’acumulació deliberada dels volums més impensats —quelcom perpetrat per un personatge semblant als Diògenes d’avui, però més il·lustrat— sense deixar mai (o gairebé mai) de banda la possibilitat de rescatar algun títol que, pels motius que sigui, cal que torni a veure la llum. Per exemple: si visites una exposició titulada Retrat de l’artista adolescent, de seguida se te’n van els ulls al nínxol (lleixa) de Joyce, i et sorprèn la diferència (física) existent entre l’imponent Ulisses —unes mil pàgines de pura literatura i molt ben traduïda, a més, pel gran José María Valverde— i el magre «Retrat» ara esmentat (el de butxaca, no fa ni un pam i amb prou feines sobrepassa les dues-centes cinquanta pàgines); de fet, tampoc trobaràs el mateix Stephen Dedalus al primer llibre que al segon: la principal diferència —entre moltes altres diferències i semblances— rau en el relatiu optimisme de l’adolescent, capaç de proferir afirmacions com aquell que tira pedres al riu des de la seguretat d’un pont ben elevat («Irlanda és la truja vella que es menja els seus porcells» o «El desig i la repulsió excitats per mitjans estètics impurs no són, en realitat, emocions estètiques, i no sols perquè són cinètiques per naturalesa, sinó també perquè no són sinó físiques». En aquest sentit, no ha d’estranyar-nos que el «segon Dedalus» formi part del formidable monòleg interior, o que es transmuti —segons com es miri— en Leopold Bloom (tots ells àlter egos del mateix Joyce): l’exterioritat de l’adolescent contrasta amb el soliloqui de l’home madur (en un sentit d’edat mental, res a veure amb Joycel’acumulació d’anys ni amb les barbes blanques).
Potser per això David Santaeulària, comissari de l’exposició que es pot veure (i escoltar) al Bòlit La Rambla, comença (des)citant al Bartleby de Melville al text que prologa el catàleg: perquè el seu projecte parla del lent —i sovint inabastable— procés de formació del sentit moral o, com dèiem, de la transformació de l’adolescent en una versió adulta d’aquella cosa que anomenem persona humana. Ell mateix desplega un cert escepticisme dirigit a les diferents formes de pedagogia actuals sense menystenir, per descomptat, als participants del seu projecte: «Parlem d’educació i d’art i de com s’entenen —escriu un lúcid Santaeulària—, […] i, en fi, de com les bones intencions d’aquest matrimoni s’escriuen en els llibres blancs de cultura, en els plans estratègics, en els manuals de bones pràctiques…[…] És el moment de recordar i, llavors, afegir-hi fraseologia específica com ara estimular la creativitat, promoure la innovació i el diàleg creatiu, crear noves formes d’educació artística, etc. Sembla que sí, que sabem de què estem parlant i que tenim molta literatura prèvia que ens empara. Ho sabem?». Si es refereix a la literatura assagística (a la psico-ves-a-saber-què), la resposta és no. Si es refereix, per contra, a la literatura de veritat, a la llarga tradició de la Bildungsroman —o la Künstlerroman— representada pel llibre que dóna títol a l’exposició i per altres obres mestres poc conegudes com ara l’extraordinari Martín Eden de Jack London o l’irònica Confessions de Fèlix Krull de Thomas Mann, la resposta és sí. La ficció literària en atansa a la realitat.
joanot-martaDe fet, la gràcia del projecte de David Santaeulària és que bascula hàbilment (o fa que basculin) entre el «com» i el «per què?» —en aquest aspecte, el binomi format per Marta Sureda i Joanot Cortès ha demostrat una gran solvència—  els joves encarregats d’enregistrar el món que desfila pel davant dels seu ulls poc acostumats a mirar (com miraria un artista, s’entén). És allò que tant bé va formular Kracauer fa més de mig segle: «l’activitat del cineasta només té sentit si aquest és capaç de respectar el món» o, en paraules de Francesc Xavier Marín, «La comprensió de la societat moderna s’articula en la quotidianitat. Les arts i oficis més ordinaris revelen les nostres maneres de raonar i d’ordenar el món. Partim de la morfologia dels objectes, de l’aparença d’allò més concret i familiar, per accedir als estrats profunds del pensament i als esquemes d’intel·ligibilitat de la societat. […] És l’expressió de l’ésser humà com a ésser-frontera que no té fronteres perquè és capaç de franquejar els límits que ell mateix ha assignat al seu espai». El colofó, com no podria ser de cap altra manera, ens el regala el jove Dedalus de Joyce a les darreres pàgines del seu llibre: «I jo et diré què faré i què no faré. No vull servir en aquelles coses en les quals ja no crec, tant si són la meva llar, la meva pàtria com la meva Església; i intentaré d’expressar-me en alguna manera de viure o alguna forma d’art, tan lliurement com pugui i tan totalment com pugui; i, per a defensar-me, empraré les úniques armes que em permeto a mi mateix d’usar: el silenci, l’exili i l’astúcia». Ni més ni menys: avui per avui, ens sobren aprenents de sociòleg i ens manquen artistes capaços d’assumir el repte d’intentar il·luminar la realitat amb la claror que desprenen les seves ficcions.

COL·LECTIVA
Bòlit La Rambla-Sala Fidel Aguilar, Girona. Rambla de la LLibertat, 1  H Fins el 4 de maig de 2014. De dilluns a divendres de 9 a 20h. Dissabtes de 9 a 14h i de 16 a 20h. Festius de 9 a 14h

Advertisements
No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: