Skip to content

PHILIPPE DOMERGUE: Història i fragment

16 February 2013

L’artista francès utilitza material fotogràfic preexistent de Manuel Moros per fer una instal·lació, al MUME de la Jonquera, que reflexiona sobre la substància de la memòria.

 

Domergue

 

La Història —escrita en majúscules— va haver de renunciar, per culpa de la irrupció de la fotografia, als «grans relats» (tal i com els va anomenar Jean-François Lyotard): l’accident visual, la imatge singular i indissolublement unida a la seva dimensió temporal, posava contra les cordes el sentit unívoc d’una narració cronològica que, per primera vegada, calia «verificar» a la llum d’uns testimonis gràfics de naturalesa inapel·lable. Amb tot, el somni de transparència va durar ben poc: de seguida es va posar de manifest com la dependència tecnològica del «nou» mitjà portava implícits una serie de condicionaments ideològics que no podien ser obviats. En paraules de Timothy Druckrey (coeditor de Net Condition: Art and Global Media): «La revolució de la representació és l’epítom de la mercantilització que va arribar de la mà de la industrialització. La fotografia va arribar per produir significats. No obstant això, les seves pretensions materials la vinculen tant a les categories de la crítica política i social com als propis mètodes de producció […] Oscil·lant entre l’objectivació burgesa i la intervenció crítica, la fotografia materialitza una paradoxa: consumeix i, alhora, produeix». O, per dir-ho d’una altra manera: la fotografia és —o pot ser— una apèndix del discurs oficialista fins al punt que —i, de manera molt especial, després de l’aparició dels formats digitals— totes les imatges han de ser renegociades.Philippe Domergue

És des d’aquesta necessitat —la de gestionar el material visual que nodreix  la nostra història recent— que artistes com Philippe Domergue plantejen els seus treballs: «MEMORIAL Retirada —explica el francès— és una reapropiació de les fotografies que va fer Manuel Moros durant la Retirada de l’any 1939. Quan vaig descobrir-les el 2008, vaig sentir la necessitat de perpetuar la memòria de la Retirada. Vaig voler que tinguessin una dimensió arquitectònica, monumental, i alhora construir imatges indestructibles, capaces de resistir el temps i l’oblit». Contra pronòstic, Domergue va considerar que la millor manera per portar a terme els seus propòsits de «construcció d’imatges indestructibles» era, precisament, «destruir-les» per alliberar-les de la seva esclavitud semàntica: «Per a cadascuna de les obres, l’alternança dels retalls de dues imatges diferents remet al caràcter sovint fragmentari i confús de la memòria. Lluny de només reflectir fets relacionats amb un esdeveniment històric, he volgut plasmar la dimensió psíquica del drama de la Retirada i el patiment físic a què van ser sotmesos els exiliats». És a dir: contra pronòstic, el filtre subjectiu que ens imposa el gest deconstructiu de l’artista ens atansa al contingut objectiu d’unes imatges que l’ús i l’abús s’han encarregat de desactivar. Una mica en la línia dels plantejaments «post-fotogràfics» defensats per Fontcuberta, Domergue retorna les fotografies històriques a la seva condició natural i genuïna de matèria primera (en tant que material semàntic no articulat) i reivindica la sintaxi visual com una forma de coneixement que, per descomptat, no és patrimoni únic dels autors sinó que cal incorporar-la, de manera activa, en tot procés de lectura visual conscient i responsable. Aquesta és la feina que li resta a l’espectador: encarar els frisos desballestats de Domergue com s’encaren les restes d’un naufragi: de la reconstrucció del trencaclosques en depèn, en darrera instància, el sentit mateix de la història (en minúscules).

Philippe Domergue
Museu Memorial de l’Exili, La Jonquera. Carrer Major, 43-47.   H Del 9 de febrer al 9 de juny. www.museuexili.cat

Advertisements
One Comment leave one →
  1. 10 January 2015 14:43

    Bonjour Eudald Camps,

    Soy Philippe Domergue artista (y amigo de Eric Forcada) me gusta tu texto sobre mi trabajo al MUME en febrero 2013 y tambien las fotos… Me gustaria obtener las fotos que has echo en qualidad correcta para mi sitio de artista.
    Tu nombre sera indicado con las fotos, no te preocupes!…

    Muchas gracias y todas mi excusas de escribir en espanol (malo), pero no se escribir el Catala…

    Cordialmente

    Philippe Domergue

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: